Chiang Mai en Khao Sok - Reisverslag uit Ban Phra Ae, Thailand van Jaap en Sascha - WaarBenJij.nu Chiang Mai en Khao Sok - Reisverslag uit Ban Phra Ae, Thailand van Jaap en Sascha - WaarBenJij.nu

Chiang Mai en Khao Sok

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Sascha

16 Januari 2016 | Thailand, Ban Phra Ae

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer na iets langer afwezig te zijn geweest dan jullie gewend zijn na de andere blogs.
Maar we hadden iets minder te melden en iets minder goede wifi tot geen wifi.

Na een avond gezelligheid en het delen van onze ervaringen met Lin & Don zijn zij naar de olifanten gegaan (hadden ze overigens al geregeld) en wij hebben een scooter gehuurd. Best spannend in de linksrijdende chaos van Chiang Mai.
Jaap chauffeur, ik achterop en gaan.....helemaal prima. Je rijdt vanzelf met de stroom mee...dus links....pas buiten de stad waar het rustiger werd, was het opletten. Dan heb je niemand voor je en als je dan minder alert bent ga je vanzelf op enig moment naar rechts....ook dat ging allemaal goed en we zijn veilig aangekomen bij Wat Phra That Doi Suthep op 1.676 m hoogte in het Doi Suthep National Park.

Een tempel die niet mag ontbreken als je hier bent en vooral niet als je boeddhist bent. En er werd wat afgeofferd, gedoneerd en gebeden. Nu maar hopen dat het niet voor niets is.
Het is een zeer heilige tempel waar het niet aan pracht en praal ontbreekt, maar wat echt serieus is, is het uitzicht over het park en Chiang Mai stad. Dat is indrukwekkend. Om dan ook maar gelijk te constateren dat Chang Mai als 2e stad van Thailand geen leugen kan zijn. Wat een grote stad blijkt dit te zijn.
Overigens hadden wij meer rust, hoe betrekkelijk dat ook kan zijn in een stad, in Chiang Mai verwacht. Het is een leuke stad, maar het heeft ons hart niet gestolen, maar het klimaat wel.Het is er gewoon serieus druk qua verkeer, maar gemoedelijker dan Bangkok. Overdag 34 graden, maar 's nachts 15 graden. Heel fijn.

Maar goed wij dus op de scooter terug naar beneden en op naar een tempel in de jungle, Wat Umong, en op zoek naar de "grand canyon" van Chiang Mai. De tempel helaas niet zo bijzonder als ik had verwacht. Misschien komt het doordat nu het droge seizoen is en het er niet prachtig groen is. Tot groot verdiet van Jaap, want voor hem had de tempel niet meer gehoeven, ook als die wel bijzonder was geweest.
Op naar de canyon...en ja hoor gevonden....dat was een beetje puzzelen, maar inmiddels weten de Thaien wel wat die blanken komen doen in dit gebied.
De canyon is een zandafgraving. Waarvoor...? Inmiddels wordt de put niet meer gebruikt en de restanten zorgen voor een prachtig beeld van zandkliffen omringd door water. Regenwater overigens. Het schijnt tot wel 40m diep te zijn. Na goed overleg besluiten wij dat we geen zin hebben in een duik en dat we, misschien verziekt door het zien van de echte Grand Canyon, dit minder bijzonder vinden dan men ons heeft doen geloven.

Terug naar Chiang Mai hebben we weer met Lin & Don afgesproken en gezellig weer bijgepraat onder het genot van een hapje en een drankje.

De volgende ochtend/middag vertrekken wij met het vliegtuig naar Surat Thani, het zuiden van Thailand. Daar komen we 4 Hollandse backpackmeiden tegen en met hun delen we een minivan richting Khao Sok Nationaal Park. Overigens met hun en nog 9 andere passagiers....pffff. Best ff een zit van 2,5 uur.

We komen helaas in het pikdonker aan en zien geen snars van de omgeving. Ons verblijf is wel top en midden in de jungle. Leuk al die krekelachtige dieren. De volgende ochtend vertrekken we om 8:45 naar Chiaw Lan lake om daar een nacht op het meer te slapen in een rafthouse. We verwachtten van de rafthouse niets omdat wij bij de River Khwae al in een rafthouse hebben geslapen....maar ik ben blij dat het een stuk luxer kan zijn dan hoe het daar was. We hebben een serieus huisje, niet van rijstpapier, maar van hout en los van de anderen met een bankje en licht. Dat heet vooruitgang.

Voor we hier aan zijn gekomen hebben we met de longtailboot een geweldig mooie tocht over het meer gemaakt. Het is een stuwmeer, dat is het jammere eraan. Hierdoor zijn in 1982 veel locals hun thuis en hun grond waar zij groente op verbouwden kwijtgeraakt. Ze hebben hiervoor maar een kleine vergoeding ontvangen van de overheid dus dat is niet ok.
Maar het meer is fantastisch met al die kliffen overwoekerd met regenwoud. Eigenlijk varen we dus tussen bergtoppen door. Het meer is op sommige plekken wel 120-150 m diep.

Bij het rafthousegebeuren krijgen we een Thaise lunch...weer heerlijk! Dan krijgen we de tijd om te zwemmen in het meer en dat is behoorlijk op temperatuur. Dus daar genieten we van in deze temperaturen van 30+
Om 15:00 gaan we weer op pad. We doen een trekking, bergje op en bergje af, niet heel bijzonder om vervolgens op een bamboovlot naar een grot te gaan die uit 8 kamers blijkt te bestaan.
Het is best mooi die stalactieten (van boven naar beneden) en stalagmieten (van onder naar boven) maar echt heel bijzonder....mwah. En weer terug bergje op en bergje af. Onderweg spotten we wel nog longtail Makaken en dan lekker eten en de tijd aan onszelf.

De volgende ochtend starten wij met een morning suffering of zou onze gids Noi morning safari bedoelen...oh gelukkig dat laatste. Ik lijdt liever niet, maar zie graag dieren.
En vanaf de boot zien we opnieuw Makaken, maar ook gibbons en een reuze eekhoorn. Na onze safari gaan we ontbijten, nog wat zwemmen en rond 11 uur terug naar ons hotel. Heel fijn dat betekent dat wij 2 uur eerder kunnen vertrekken naar onze volgende bestemming, Ko Lanta.

Tot snel Jaap & Sas

• 16 Januari 2016 - 14:13

Je Paps En Mams:

Hoi Sascha en Jaap

Wat een avontuur beleven jullie daar!
    En leuk dat jullie af en toe Lin en Don zien. Is wel gezellig lijkt me.
    Jullie gaan nu de laatste dagen in en heerlijk genieten van het strand en het mooie weer.
    Donderdag wachten we jullie weer op en hopelijk valt het weer mee, het is best koud, jullie zijn het nu zo warm gewend...ha ha.
    Bij ons gaat alles z'n gangetje, straks komen Jan en Els, gezllig!

groetjes van ons en geniet nog lekker! xx

• 16 Januari 2016 - 16:55

Sandy:

Wat een verhalen zeg. Nu iets minder enthousiast maar voor ons klinkt het mega spectaculair zeg. Geniet lekker verder zou ik zeggen. Kus

• 17 Januari 2016 - 21:43

Myra:

Jammer dat Chang mai zo druk is geworden, nog wel scooter gereden dat is leuk hè? Hopelijk is de rest van jullie reis meer naar jullie zin. Liefs van ons

• 18 Januari 2016 - 17:28

Wendy:

Hoi, klinkt allemaal weer erg bijzonder. Tis hier nu echt superkoud dus houd daar maar rekening mee. Geniet nog lekker de laatste paar daagjes. Dikke kus van ons.

• 19 Januari 2016 - 08:22

Ton:

Goedemorgen beste reizigerds, een fraai verslag van jullie avonturen. Ik ben nu al jaloers. De tempeldichtheid ligt hoog, zie ik, tot genoegen van ons Jaap. Sas, brengt Jaap je nu ook naar kantoor op de scooter? Als hij zich kan handhaven met links verkeer, is de route Maassluis - Poeldijk gewoon rechts natuurlijk peanuts. Ik zie jullie wel verschijnen. Als compensatie voor jullie reis ben ik maar naar de Vakantiebeurs geweest. Conclusie: als ik alles wil bereizen wat leuk is, moet ik 115 worden. Heb maar alvast wat uitgezocht van Myanmar, maar ook Cuba, Vietman/Laos, IJsland en de rest..
    Wens jullie nog heel veel plezier en gedraag je! Ik volg verder de pers

• 19 Januari 2016 - 15:07

Bet & Net:

Super leuk om mee te lezen! En wat een prachtige foto's. En Jaap, hier mis je niks :)